piątek, 31 marca 2017

podłoże w stajni co i jak ?

Dzisiaj podzielę się z Wami nad moimi przemyśleniami na temat tego co w boksie na podłodze.....

W owej stajence angielskiej gdzie szczęśliwie stanęły moje dwa koniska właścicielka wpadła na pomysł mat gumowych położonych na środków boksów . Pomysł zaczerpnęła gdzieś ze świata ;-)

Miała na środku położone na betonie, NIE udane "wycieraczki" ? gumowe z dziurkami , które rzecz jasna wyglądały po jakimś czasie jak ażurowy , poszarpany ze starości babciny obrus ;-P

Ale iż pomysł nieco mnie zaintrygował pod względem praktycznym ( jako leniucha ) zaczęłam jak to mój mąż mówi " pochylać się nad tematem".
Znalazłam Pana pod tytułem : Z.P.U.H *STELMAR* Mariusz Sęk Swojczany 23 32-250 Charsznica  tel. kom 0602 618 206 E-mail:stelmarr@wp.pl
Oferują w sprzedaży maty hodowlane w dobrej cenie . O ile pamiętam mata o wymiarach 110 x 170 kosztowała mnie 100 zł.
Wyglądało to mniej więcej tak na ogłoszeniu ( zapożyczone z innego ogłoszenia ) 


Cóż ... wyboru musicie dokonać sami ale przedstawię MOJE za i przeciw :

Za :
- dobra izolacja ( maty są grube ok 3 cm )
- mają wszystkie atesty - są przeznaczone w szczególności dla bydła mlecznego.
- w środku zbrojone linkami stalowymi są praktycznie nie zniszczalne.
- na zewnątrz mają wycięte rowki  w kształcie kratki dla zmniejszenia poślizgu.
- możliwość cięcia na wymiar.
- nie robią się " kałuże" z moczu - fajnie spływa wszystko tymi rowkami.
- świetnie się z tego sprząta ;-)
- wypuszczając rano konie na padok, wystarczy że po nocy posprzątasz do czysta w boksie i gotowe !
- cena mat ;-P
- oszczędność na ściółce.
- najlepiej na  całej powierzchni boksu a nie tylko na środku.
- ilość obornika nam się zmniejsza kilkakrotnie więc możemy zbudować pryzmę i tam do jesieni składować "dobroci" żeby potem rozwieść po pastwiskach ;-)  O ile oczywiście nie mamy za dużo koniowatych ;-P

Przeciw:
- ciężkie !!! mata o podanych wymiarach waży ok 80 kg !
więc biorąc pod uwagę że przydało by się od czasu do czasu wypłukać zalegający bród pod nią ... cóż...
- Jeśli chcemy bazować tylko na gumie , musimy przemyśleć czy koniom będzie wygodnie na niej leżeć ?  Opinie są różne ale jednak większość jest za "ścieleniem"
             
                 Idealnie na gumie było by dościelać słomą , czyli wiadomo - więcej pracy, więcej obornika
alternatywą mat jest gumowa wylewka - podobno już droższa sprawa ;-(

Opcją jest jeszcze drewno ... idealne moim zdaniem podłoże , tylko jaka jest ścieralność ? Jak to realnie wygląda ?
Oczywiście nie może być bezpośrednio w ziemi bo szybko poziomy "klocków" będziemy mieć różne ;-P
ale jakby wtopić w beton ???

Wszystko to trzeba rozważyć samemu.
Ile masz czasu na poświęcenie sprzątaniu ?
Ile masz koni ?
Czy masz padoki na których koniki cały dzień będą wypasane ?

Sama jeszcze nie zdecydowałam , mam na to ok miesiąca czasu... mało... ale raczej jestem przychylna gumom .... co najwyżej będziemy dodatkowo ścielić ;-)

Jakie macie doświadczenia z nietypowymi rozwiązaniami ?
Piszcie ....










2 komentarze: